Kerisauan saya

Posted by adzlyna86 On 11 March 2010 Comments
Beberapa perkara ini berlegar dikepala dalam beberapa hari ini. Melihat keadaan semasa sekeliling dan saya merasakan perkara ini tersangat perlu diberi perhatian oleh ahli gerakan, para aktivitis yang menjadikan pembaikan ummah sebagai matlamat amalnya. Mungkin dikatakan benda remeh, masalah teknikal, perkara furu' tetapi saya merasakan item-item terkadang menjadi perkara yang kita sering terlepas pandang.

1) Mudahkan Jangan Susahkan
Bagaimana kita membuat sesuatu yang hendak disampaikan dilihat mudah dan mesejnya sampai? Terkadang kita terlupa untuk memudahkan sesuatu yang hendak disampaikan. Kita merasakan telah melakukan yang 'perfect' namun ianya menjadi sesuatu yang kompleks. 

Beberapa adat kebiasaan yang dilakukan. Kuliah dasar sehala memakan masa sejam  lebih dan akhirnya ramai yang angguk-angguk faham daripada yang segar. Risalah yang panjang berjela, copy dan paste sahaja dan akhirnya di selit di bawah meja atau di dalam fail. LDK bermodul bermacam versi dan akhirnya yang tinggal kepada peserta, hanya soalan: "eh..apa tujuan kita buat semuanya ni?". 



Simple is nice - prinsip saya dalam bab design dan saya merasakan teramat perlu kita berfikir sehabis baik untuk memudahkan orang lain dalam apa jua yang kita lakukan. Memudahkan orang faham. Memudahkan orang datang kepada kita. Dengan harapan, 'mudah' itu menjadi penyebab mesej kita sampai dan dirasai.






2) Tersusun-Teratur-Terancang   VS    Terabur-Terlewat-Tangkap Muat
Kebenaran yang terabur bisa di kalahkan oleh kebatilan yang sistematik ~edited from kata-kata Saidina Ali yang menjadi pegangan kita selama ini. Tapi cakap memang tidak serupa bikin. Kita tidak sampai lagi peringkat YAKIN dengan pegangan ini. Hanya PERCAYA. Buktinya, boleh dikira berapa kali sahaja meeting yang tidak menjadikan agenda menunggu orang sebagai agenda pertama. Sebut 8.30 malam, mafhum tersuratnya adalah 9.00 malam.
Lagi buktinya, hari yang paling sibuk dalam masa sebulan/seminggu merancang program adalah sehari sebelum program berjalan. 

Saya sendiri telah terbiasa hidup dalam budaya kerja 'last minit' dari kerjanya hingga ke study sekalipun. Namun, saya merasakan perlunya kebiasaan ini di ubah. Budaya kerja Tersusun-Teratur-Terancang ini akan lebih memudahkan ramai orang dan mengurangkan risiko kegagalan mencapai matlamat. Yakinlah, jangan hanya percaya.


3) Fikirkan 94 % berbanding 4%

Pertama kali mendengar tentang Blue Ocean Strategy beberapa tahun lalu, saya merasakan strategi marketing ini cukup baik untuk di laksanakan dalam usaha mencapai sasaran kita. Realiti yang terjadi, berdegar-degar bercakap tentang 'untapped market'. Tapi akhirnya masih membuat program di tempat yang sama, modus operandi yang sama, cara yang sama.  Seorang senior pernah melontarkan -target kita adalah 94 % manusia yang fesyen hidupnya jauh berbeza daripada kita yang jumlahnya hanya mencapai 4 % daripada jumlah keseluruhan. Namun, aksi dan tindakan kita masih tidak bersungguh-sungguh untuk memenangi hati golongan 94 % ini.






4) Mengikat Hati bukan mudah
Berapa banyak tempat program pernah di jelajahi, berapa ramai orang-orang yang telah di temui, berapa ramai adik-adik fasilitator pernah di LDK kan, berapa ramai orang-orang yang telah datang ke program kita ? Berapa ramai orang yang pernah berkerja dengan kita? Tidak terhitung ramainya manusia yang telah kita temui dan jumpai, namun terkirakah kita berapa ramai yang masih ada keterikatan HATI dengan kita?

Buku Abbas Assisi : Bagaimana menyentuh hati, How To Win Friends & Influence People -Dale Carniage merupakan antara buku-buku yang cukup baik untuk mengajar kita bagaimana cara terbaik dan mudah untuk mengikat hati manusia. 

Kita meyakini barisan yang kukuh dan tersusun merupakan antara kekuatan utama kita. Di sebalik barisan yang kukuh ini, haruslah dimulakan dengan ikatan hati yang kukuh sesama ahli barisan. Usaha  kita perlu lebih ke arah proses mengikat hati-hati manusia. Apapun, dalam bab kesatuan hati ini, yang paling utama perlu ingat :
...Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Gagah lagi Maha Bijaksana..(8:63)


Penutup : 
Mungkin nampak terabur apa yang ingin disentuh dalam tulisan kali ini, tapi cubaan ini adalah untuk meluahkan kerisauan yang saya rasai dan merasakan perkara ini sangat-sangat perlu dibaiki untuk memastikan kelangsungan gerak kerja membaiki ummah ini. Benda-benda yang mungkin difikirkan kecil dan mudah tapi sebenarnya sangat penting dan sering terlepas pandang. 


Tinta Saya,
Powered by Blogger.

Followers

My Devotion Is My Passion

Nzlaa86 Production's