Berhenti MEREMEHKAN rakyat !

Posted by adzlyna86 On 17 March 2010 Comments
1.KENYATAAN TIDAK MATANG

"Mereka datang bukan untuk protes tetapi untuk berjalan-jalan melawat Putrajaya dan kita juga bagi mereka makan-makan.Yang majoriti ini kumpulan yang jumpa dengan saya tadi. Sebenarnya mereka nak datang, di samping nak menyaksikan penyerahan memorandum ini. Mereka juga datang untuk cuti sekolah hendak ambil gambar di Putrajaya sebab mereka cuma tengok Putrajaya dalam televisyen." -Shafie Afdal


Mengapa kenyataan ini harus dikeluarkan oleh seorang pemimpin di kala rakyat datang mengadu, di katakan pergi bersiar-siar. Terang-terangan meremehkan suara dan kehendak rakyat. Entah sampai bila para pemimpin kita tahu mengatakan Ya, ini kesalahan kami dan kami akan berusaha memperbaikinya. Bila sahaja berlaku masalah, telunjuk jari akan menuding terhadap orang dan tidak ingat bahawa 4 jari kembali pada diri sendiri. 

2.MEREKA MEMANG TERTINDAS
Mencatat pengalaman sendiri yang secara kebetulan dua minggu berturut-turut berjumpa dengan golongan orang asli. Sekali di Janda Baik, Pahang. Sekali di Asrama Darul Falah (ASDAF),  Bangsar - asrama penempatan anak-anak orang asli.

Aktivis Orang asli - Kak Tijah
Women Power tu !
Sempat bercerita dengan isteri Tok Batin di Janda Baik, kampung mereka tidak lah terpencil seperti kampung-kampung yang ada di pedalaman Sabah. Jauh lebih baik keadaannya dengan jalan yang bertar, air paip yang stabil. Tetapi masalah yang berlaku adalah keciciran anak-anak mereka dari sekolah. Anak-anak berhenti sekolah kerana tidak ada kenderaan ke sekolah. Dengan pendapatan yang sepenuhnya bergantung kepada hasil kebun, motor sebuah untuk ke kebun dan tidak menampung keperluan untuk menghantar anak-anak ke sekolah pula. Mereka memang kurang serba-serbi. Ironinya, tiada kemudahan asrama di sediakan, tiada perkhidmatan bas yang disediakan untuk memastikan mereka sampai ke sekolah. Semudah menyediakan sebuah bas sahaja untuk mereka tidak mampu dilakukan pihak berwajib. Kemusykilan saya yang utama, itu baru sebuah kampung yang tidak terpencil sangat duduknya. Bagaimana kampung-kampung yang letaknya diceruk bukit dan nun jauh dipedalaman?

Adik Nurul & Adik Yana
Lain pula ceritanya di ASDAF, bertemu adik-adik yang comel di ASDAF semasa menghabiskan subjek OPKIM baru-baru ini. Memberi sudut pandang lain dalam kehidupan. Berumur semuda 7 tahun telah duduk berdikari di asrama demi mendapatkan pendidikan di bandar. Datangnya dari Cameron, Hulu Perak, Hulu Pahang.  Usaha mulia mengumpulkan mereka di sana adalah untuk memberi peluang pendidikan yang lebih terjamin. Jauhnya dirasakan dari diri sendiri yang dari kecil dijaga oleh mak dan ayah, segala-galanya tersedia di depan mata. Mereka? Walaupun diberi kemudahan tinggal di sana, mereka hakikatnya masih kurang perhatian dan kasih sayang. 

Melihat wajah-wajah ibu ayah mereka yang datang mengambil mereka untuk pulang ke kampung, lagi lah menambahkan ketidakstabilan emosi. Hairan, dalam keadaan dikatakan jurang pembangunan yang tidak seimbang di antara Semenanjung dan Sabah & Sarawak, masih ada jurang yang tidak dipeduli. Golongan minoriti yang ada di semenanjung. Orang Asli.

Apa yang diharapkan rakyat adalah pemimpin yang ikhlas mendengar suara rakyat dan mengotakan janji. Berhenti mengula-gula kan rakyat. Berhenti meremehkan suara rakyat. Rakyat kini semakin bijak berfikir! Adios...!


Tinta Saya,

Powered by Blogger.

Followers

My Devotion Is My Passion

Nzlaa86 Production's