Bukan Mudah Mengurus Manusia

Posted by adzlyna86 On 12 August 2009 Comments


Jika kita bertemu dengan 100 manusia,kita akan berjumpa dengan 100 wajah. Jika kita berurusan dengan 100 manusia kita akan masak dengan 1001 sikap manusia yang masing-masing berbeza. Dan jika kita hidup dengan cukup 10 orang manusia,kita akan masak dengan infiniti koleksi karenah-sikap-pemikiran manusia yang akan mengajar kita erti hidup sebenar. Jika kita tahu untuk memanfaatkannya.

Terbaca sebuah buku : PEOPLE POWER ; Reading People for Result. Ada beberapa poin yang perlu kita fahami dalam kita memahami nilai manusia. Antaranya ; PERTAMA-kita tahu bahawa tidak semestinya semua orang berpegang kepada satu nilai yang sama,namun kita masih melayan dan menganggap orang lain adalah berpegang kepada nilai yang sama seperti kita. KEDUA-Kita menganggap dunia ini dipenuhi oleh orang seperti kita. KETIGA –Apabila berkerja dengan orang lain, kita akan sedar nilai akan dipengaruhi oleh dua kuasa besar. Iaitu logik dan emosi. Apabila logik menjadi dasar-penjelasan bersebab dan penerangan akan menjadi kuasa perubahan yang besar. Namun,apabila emosi menjadi dasar, desakan perubahan berhasil melalui saluran perasaan contohnya kemarahan,kekecewaan.

Beberapa prinsip yang perlu kita amalkan ;
1) The most successful among us to get in touch,learn to understand their motivators,and seek to read,understand and accept others
2) Compatibility is not an accident. It takes work an understanding of people, a willingness to adjust the needs and behavioral styles to others. If you want to take the time and make the effort, the benefit are astounding!

Dalam Islam sendiri telah lama mengajar kita seni berhubung dan berurusan dengan manusia. Antara yang terbaik ialah di atas prinsip “SETINGGI-TINGGI TAHAP UKHWAH IALAH MEMENTINGKAN SAHABAT LEBIH DARI DIRI SENDIRI DAN SERENDAH-RENDAH TAHAP UKHWAH IALAH BERLAPANG DADA”. Benda ada didepan mata,namun cukup susah untuk direalitikan.

Konklusi ringkasnya,saya berpegang kepada satu prinsip. Treat Others WELL,then You will get the BEST. Walaupun kadang-kadang realitinya tidak berlaku begitu,layanan dibalas dengan ketidakpedulian. Tapi disini letaknya aplikasi prinsip "hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya". HAVE FUN WITH OTHERS.
Powered by Blogger.

Followers

My Devotion Is My Passion

Nzlaa86 Production's