Our Journey To Keningau

Posted by adzlyna86 On 08 December 2008 Comments
Prolog

Alhamdulillah dengan izinNya...cuti kali ini,saya berpeluang sekali lagi untuk ikut serta program latihan kader dakwah anjuran Yayasan Itmam. Jika bulan Jun lalu,di Kg Pemansukan Kudat. Kali ini medan kami ialah di Kg Tanah Merah,Keningau...walaupun kali ini tidak cukup korum pun,hanya dua orang serikandi.. saya dan sahabat baik saya Nor.setelah berusaha untuk mencari dan melamar sahabat2 lain untuk turut sama,Alhamdulillah tenaga 2 orang muslimat dan 6 orang muslimin diperolehi untuk misi dakwah kali ini.

Dalam cuti yang begitu singkat kali ini,saya amat-amat bersyukur pada Allah atas peluang kali ini…

…Perjalanan Ke program…

Jam 10 pagi bertolak dari pekan membakut..satu sign Allah memudahkan perjalanan kali ini..diwaktu kami berkira-kira cukup atau tidak wang tambang untuk menuju ke keningau..al maklumlah,KPM tak masuk lagi..ongkos pun cukup-cukup makan…abang sahabat saya ; Nor yang kebetulan juga balik ke maktab di keningau telah bermurah hati menumpangkan kami.alhamdulillah.

Jam 2 ptg kami bertolak dari KK menuju ke keningau. Seingat saya sebelum ini,saya pernah menjejakkan kaki ke keningau..ketika berumur 12 tahun. Ketika itu, menaiki kereta api antik dari beaufort ke tenom..kemudian naik van ke keningau. Ini di kira kali kedua..dan kali pertama naik kereta.

Sungguh jalan ke keningau ni sangat ‘BEST’. Tidak pernah saya tidak tidur dalam perjalanan jauh..tapi kali ini mata saya tidak dapat lelap..sebab bak kata nuur,jalannya macam usus..hehe..boleh anda bayangkan?sepanjang perjalanan menikmati panorama dan mengira bukit yang di lalui sambil menghabiskan minyak kayu putih ditangan,sehingga separuh minyak panas ini dihabiskan..pening banget!

Petang Pertama


Selepas pengalaman di kg pemansukan,Kudat…kami memahami dan tahu bahawa tidak mudah menjangkakan apa yang bakal kami hadapi. Kawasan terpencil?Tiada Line?Tiada Air?Kurang Sambutan? Tidur bertemankan nyamuk? Semua kemungkinan ini ada di depan kami…

Kira-kira jam 5 petang kami sampai di Kg Tanah Merah. Kali ini program kami dibuat di masjid dan penginapan kami di teratak mewah di sebelah masjid. Alhamdulillah. Ustaz Abd Halim dan Ustazah rosnani menyambut ketibaan kami.. “Eh..Azlinah,Bukan Berenam?”Sapa Ustazah. Kami tersenyum. “Maaf Ustazah,Yang ni ja’ dapat dtg..yang lain ada hal masing2”...
Powered by Blogger.

Followers

My Devotion Is My Passion

Nzlaa86 Production's