DILEMA BIDANG PENDIDIKAN : SEKITAR ISU Pengajaran Pembelajaran Sains Matematik Dalam BI

Posted by adzlyna86 On 25 November 2008 Comments


Sekian lama hanya menjadi pemerhati dan pembaca isu PPSMI sama ada di media cetak mahu pun di alam maya. Saya terpanggil untuk menulis berkenaan isu ini. Memandangkan zon saya kini berlegar di sekitar alam pendidikan.Mak Ayah kedua-duanya pendidik,saya sendiri masih berjuang menghabiskan sarjana muda dalam bidang pendidikan. Justeru,isu ini amat dekat pada diri saya.

Setelah keluarnya keputusan UPSR 2008, pelbagai lontaran,analisis,kesimpulan telah dikeluarkan oleh segenap pihak-Kementerian Pendidikan,Pihak Sekolah,Pihak ibu bapa,masyarakat umumnya dan Badan-badan NGO. Isunya berlegar sekitar SEJAUHMANA BERKESANNYA PPSMI KEPADA PELAJAR KITA?

Mengimbas kembali zaman muda-muda dulu,ketika sekolah menengah,walaupun saya adalah aliran sains tulen + pengkhususan agama..penguasaan saya kepada subjek logik seperti matematik, matematik tambahan dan fizik adalah kurang. Berbanding subjek sastera seperti Bahasa Melayu,Inggeris,Sejarah,P.Syariah Islamiah,P.Quran Sunnah. Saya merupakan bukan pelajar favourite dalam kelas matematik tambahan sebab sering terlena di kala pelajar lain bertungkus lumus memahami rumus dan formula dalam add-math =) dan terhasillah saya kini~Meneruskan pelajaran dalam bidang pendidikan dan angan-angan mat jenin saya ingin menjadi doktor telah pun hilang entah ke mana..

Yang ingin saya kaitkan di sini,berdasarkan kisah benar diri sendiri ialah dalam aspek psikologi pelajar yang realitinya memiliki kecenderungan masing-masing. Jika melihat dari penggunaan otak kanan dan otak kiri pun sudah mencetuskan perbezaan yang ketara di kalangan pelajar. Teori multiple intelligence (Howard Gardner) juga menyatakan manusia mempunyai 9 jenis kecerdasan yang berbeza.Pastinya ada pelajar yang tidak minat Matematik dan cenderung pada Bahasa akan menjadikannya halangan untuk menggunakan kemahiran Bahasa yang dimilikinya secara optimum. Begitu juga yang lemah Bahasa Inggeris akan menjadikan faktor ini sebagai penghalang untuk lebih memahami Bidang sains dan Matematik. Sistem pendidikan kini seharusnya lebih fleksibel untuk menerima pelajar yang mahir dalam kedua-dua bidang sama ada sains & matematik mahupun dalam bidang bahasa semata-mata. Perumpamaan yang saya boleh simpulkan ‘kuih-muih yang pelbagai bentuk akan memeriahkan lagi dunia kuih-muih’ Hakikatnya semua kepelbagaian ini merupakan aset berharga buat negara.

Dari satu segi pula saya memetik kenyataan PKPIM dalam menolak PPSMI antaranya : Kajian yang “lebih” jujur dan tidak berkepentingan oleh pelbagai pihak termasuk oleh Prof. Emeritus Datuk Dr. Isahak Haron dan kajian Prof. Dr. Norhashimah Jalaluddin di bawah payung UKM-DBP misalnya menunjukkan mereka yang di bandar dan mereka yang dari keluarga yang berpendapatan tinggi mendapat manfaat dari PPSMI manakala majoriti pelajar luar bandar lebih terdera. Dengan PPSMI jurang antara bandar dan luar bandar semakin melebar. Yang menjadi mangsa pasti majoritinya Melayu kerana mereka kira-kira 70% penduduk luar bandar dan ini amat tidak adil kerana mereka dinafikan pendidikan berkualiti.

Sampai bila kita tidak mempedulikan situasi pelajar luar Bandar yang sukar untuk mencapai tahap piawaian yang ditetapkan iaitu mahir b.inggeris,matematik dan sains. Di kala mereka masih terkial-kial untuk memahirkan diri dalam bahasa inggeris dan bebanan ini di bawa untuk mempelajari subjek matematik dan sains pula.

Alternatif yang saya boleh simpulkan melalui pembacaan dan penelitian pendapat sekitar isu ini ialah jangan di gadaikan terus masa depan tunas muda negara kita. Saya amat yakin Bahasa Inggeris dapat di kuasai oleh pelajar melalui pemerkasaan sistem pembelajaran bahasa Inggeris itu sendiri. Hakikatnya tidak cukup melalui Gred A-B-C kita menilai penguasaan bahasa. Sistem exam-oriented ini membentuk pelajar-pelajar yang cemerlang di kertas peperiksaan namun gagal dari segi aplikasi dan penggunaannya. Perlu pengajaran dan pembelajaran yang lebih praktikal.

Saya juga beriman jika pelajar ini sudah mempunyai asas yang kukuh dalam Bahasa Inggeris,campak ke mana pun..mereka pasti boleh survive! Situasi yang ada sekarang seolah-olah yang di kejar tak dapat yang di kendong berciciran. Dan realitinya peratusan pelajar yang mampu ‘menggendong’ kedua-dua aspek masih rendah…

Sekadar luahan pendapat diri yang masih merangkak menimba ilmu...

-Zon Cuti Kampus:Tengahari
-Home Sweet Home

Powered by Blogger.

Followers

My Devotion Is My Passion

Nzlaa86 Production's