BERFIKIR SEPADAN DENGAN ZAMAN

Posted by adzlyna86 On 25 May 2011 Comments


Situasi 1 : "Saya suka berfikir dari kecik,kenapa benda ni tak boleh. Kalau tanya ustaz masa sekolah,eh jangan byk tanya haram..-Sham Kamikaze"

Situasi 2 : (di dalam kelas 3 Cekal)
Anak murid : "ustzh2..kenapa main alat muzik bertali haram?"
"Betul ke pelacur yang beri minum air dlm kasut kpd anjing akn masuk syurga?"

Apabila menjejakkan kaki kembali ke sekolah, beberapa hipotesis awal ternyata absah. Anak murid sekarang tidak serupa di zaman kita menjadi anak murid. Ada pro dan kontranya. Tidak mahu membahas kontranya kali ini, mahu mengambil sisi yang positif.

CARA BERFIKIR MEREKA JAUH BERBEZA
Menerima hakikat pemikiran manusia juga turut mengalami proses sosialiasinya tersendiri. Justeru, tidak hairan jika kita melihat pola kehidupan masyarakat di luar, maka kita melihat perkara yang sama dalam pola tindak tanduk pelajar di dalam kelas.

Zaman semakin berkembang, globalisasi sudah lama lumat dalam segenap aspek kehidupan. Pemikiran manusia juga semakin berkembang. Dunia tanpa batasan, maklumat di hujung jari, wireless di mana-mana, Facebook semua orang ada. 

Apabila masuk ke dalam kelas, memulakan komunikasi dengan murid. Ya, cara berfikir mereka jauh berbeza. Lambakan maklumat menjadikan generasi muda di sekolah serba tahu. Guru bukan menjadi sumber primer, turun pangkat menjadi sumber sekunder. Haji Google dan Dr.Facebook mengambil tempat pertama menjadi sumber maklumat mereka.

mereka betul-betul berfikir luar kotak
Muncul lah pertanyaan-pertanyaan yang memerlukan guru lebih menggunakan neuron otak untuk berfikir dan soalan murid-murid bukan calang-calang. Jawapan yang perlu dicari dan diberi kepada murid juga bukan alang-alang. Perlu logik dan di terima akal.

Bukan sekadar mengatakan, "Haram" "Tak boleh". Jika masih begini tahap jawapan guru, bersedia lah menerima pertanyaan susulan, "yelah ustazah, saya tahu haram. Tapi kenapa pula HARAM?".

TIDAK RELEVEN JIKA TIDAK MENDEPANI REALITI ZAMAN
 Ya, saya yakin. Ini sedikit sebanyak gambaran generasi yang kita hadapi. Zaman sekarang bukan zaman main suap ilmu saja. Bukan zaman angguk-angguk geleng-geleng. Bukan zaman tadah ilmu semata. Bukan zaman Wala' membuta. Betapa pentingnya sebuah SOALAN dan JAWAPAN.

Apabila di bawa persoalan ini dalam konteks gerakan Islam. Persoalan menangani perbezaan pendapat dan menerima pemikiran-pemikiran yang mendepani zaman teramat perlu diberi perhatian. Jika di ruang sekecil sekolah pun dirasakan bentuk pemikiran generasi muda sudah jauh berbeza berbanding dulu, apatah lagi dalam kerangka organisasi. Organisasi yang berkesan adalah yang cepat beradaptasi dengan perubahan sekeliling.
Dalam satu segi, bukan mudah untuk kita membaca, memahami, mengatur apa yang dirasakan sesuai dan diterima oleh pemikiran masyarakat. Kerana salah satu kaedah menyatakan ;
 "Memahami waqie lebih susah daripada memahami manusia"
Namun, ianya menjadi cabaran. Bukan alasan untuk tidak melakukan apa-apa untuk berubah. Bertindaklah  mendepani zaman. Galakkan inkuiri, tabahlah melayani persoalan, berusaha mencari jawapan atas segala persoalan. Kerana kita yakin bahawa sebaik-baik aset kepada manusia adalah AKAL. Guna sebaiknya dengan berfikir yang terbaik untuk Agama Islam.

p/s : alhamdulillah buat sham kamikaze, sungguh HIDAYAH itu berada amat dekat dengan urat nadi kita, semuanya dgn izin ALLAH.


Tinta Saya,
Powered by Blogger.

Followers

My Devotion Is My Passion

Nzlaa86 Production's